#208 att våga drömma

Att tänka på framtiden kan ibland vara det läskigaste som finns, det finns så mycket som är ångestladdat med det. Man är rädd, rädd för att misslyckas och rädd för att livet inte ska bli som man vill eller som man föreställer sig. Denna rädsla kan göra så att man inte vågar ta några risker, man vågar inte chansa för man är rädd att om man misslyckas så går hela livet under. Men om vi alla tänker efter så är det inte så. Jag tror att det är jätteviktigt att våga drömma, ta risker och ha mål i livet. Att ha ett mål kan oftast göra en mer motiverad till att göra saker så man når målet, som att till exempel plugga för att komma in på den där utbildningen som kan leda till drömjobbet. 

Min dröm är att bli journalist på en stor tidning. Målet är en tidning som Plaza kvinna, Elle etc. Det skulle vara otroligt coolt tycker jag att jobba med att skriva, få intervjua människor och få möjligheten att berätta deras historier. I det senaste numret av Plaza så var det en stor intervju med Molly Sandén där hon berättade allt om varför hon är så mån om att alla ska få se ut som de vill och vad hennes nya låt handlade om, jag blev så motiverad när jag läste den att jag verkligen insåg att jag vill också. Jag har länge tyckt om att skriva, speciellt intervjua andra människor och skriva om andra människor. Det är därför jag valde att gå inriktningen media på gymnasiet, att få jobba med bild och text i skolan och för att få lära mig så mycket som möjligt. Jag ångrar inte en sekund att jag valt media, älskar min klass och det är alltid så roligt på våra lektioner, allt blir ju såklart tusen gånger roligare om man är intresserad av det man pluggar. 
   Jag har nu tagit ett steg närmare att kunna plugga i Göteborg eller Stockholm, har ställt mig i bostadskö för att lättare kunna få en lägenhet eller rum sen när jag vill plugga. Det lutar mot att jag jobbar i ett år efter gymnasiet för att få ihop så mycket pengar som möjligt och sen söka in på journalistutbildningen, och jag har aldrig varit med taggad på något. Är så otroligt motiverad till att börja plugga till något som jag verkligen är intresserad av, och att få bo i någon av mina favoritstäder här i Sverige. Det kommer bli bra, jag vet det. Jag måste bara plugga det bästa jag kan nu mina sista två år i Ludvika och sen kan jag få bli journalist precis som jag vill. Jag måste ta risker som att åka hemifrån, och vara borta från alla jag älskar, bara för att få göra det jag älskar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0