#2

Sitter och lyssnar på min "cuddle" lista, och försöker att inte tänka på hur illa jag mår. Och på hur dåligt humör jag är på.
Det här med att lärare ska behandla elever likadant, det är väl som någon slags regel? Jag har aldrig någonsin upplevt att lärare har behandlat elever likadant. Av någon anledning så har jag enda sen jag började tycka och tänka saker själv i skolan, så har jag uppfattats som stöddig och nonchalant av lärarna. Dom tror att jag inte vill nå höga mål bara för att jag har åsikter och vågar säga mina åsikter. Om vi ska ta det nyaste som hände idag; Jag och min kompis Lina är placerade bredvid varandra i klassrummet, längst fram. Och det som vi brukar prata om på lektionerna har oftast med skolan att göra, och vi jobbar ofta ihop, notera även att ingen av oss har F-varning i detta ämne och ingen av oss ligger efter. Bakom oss, så sitter ett gäng som brukar prata väldigt mycket, och ja, vi brukar delta i samtalet ibland med inte alls så mycket att vi borde få någon tillsägning om det.
Idag kommer alltså då min lärare fram till mig och Lina för att säga att vi pratar bort våra betyg och att vi kan sänka oss om vi pratar såhär mycket. Såklart så tog jag åt mig och säger att vi inte är dom enda som pratar, och att det kanske finns dom som pratar mer. DÅ ska den läraren komma och säga "ja men det är ungefär som att när jag åker fast för fortkörning så skulle jag säga att jag inte är den enda som åker fort".
Va? Jag blir så irriterad över sånt här så jag vet inte vart jag ska ta vägen, om det nu skulle vara så att jag och Lina pratade mycket så borde han ju åtminstonde ta upp det med dom som pratar ännu mer i klassen.
Detta är bara ett av scenariona som jag varit med om i min skolgång, och detta är inte det värsta. Jag har blivit polisänmäld för att jag klappade till en kille på ryggen på hans födelsedag och om jag hade varit kille så hade inte min lärare ens tänkt på det, men nu eftersom jag var tjej och eftersom det var grabbens födelsedag så blev det tydligen bra mycket värre.
Blir så lack på att man inte bara kan behandla elever lika, och att man ska få skäll för att man säger sina åsikter.

(nu menar jag alltså inte att man ska gå runt och säga exakt allt vad man tycker om tänker, utan menar mer att om en lärare ber en att reflektera över något inom ämnet så kan dom ju inte säga att det är fel? Alltså om dom ber om ens åsikt så kan man ju inte få skäll för det.)tank

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0